Esimerkkejä siitä kuinka mainokset pyrkivät vaikuttamaan meihin

Mainoksessa jokin tuote saatetaan yrittää liittää kuluttajan mielikuvissa esimerkiksi osaksi liikunnallista ja menevää elämäntapaa, jolloin kuluttajalle saattaa tulla tuotteesta tiettyjä mielikuvia. Hän saattaa esimerkiksi alkaa ajatella, että kun syön tätä tuotetta, olen huomattavasti tavallista energisempi ja urheilu sujuu helpommin tai että tämän tuotteen avulla saavutan helposti huipputuloksia. Kukapa ei toivoisi saavansa tällaista oikotietä onneen?
Monesti mainonnan avulla pyritään luomaan kuluttajalle mielikuva siitä, että käyttämällä mainoksessa näkyvää tuotetta sinusta tulee suosittu. Saatat saada suosiota esimerkiksi naisten tai ystävien keskuudessa. Olet varmastikin nähnyt esimerkiksi deodorantti- tai partavesimainoksia, joissa komea mies käyttää tiettyä deodoranttia tai partavettä ja samantien hänen ympärillään alkaa parveilla naisia? Vaikka tiedostaisitkin, ettei tämä tietenkään voi olla aivan totta, saatat tästä huolimatta alkaa alitajuisesti haluta kyseistä tuotetta. Ehkä se auttaisi sinuakin naismarkkinoilla? Oletko muuten huomannut, että lähes aina mainoksissa esiintyvät ihmiset ovat nuoria ja kauniita ja vaikuttavat menestyneiltä? Myös tällä pyritään luomaan kuvaa mainostettavan tuotteen tavoiteltavuudesta. ”Kun hankit tämän tuotteen, tulee sinustakin nuori, kaunis ja menestynyt”, on monen mainoksen taustalla piilevä ajatus, jota meille yritetään syöttää. Mutta tuotteen pitäisi kyllä olla aikamoisen ylivertainen, jos se yksistään voisi tehdä meistä kaikista nuoria, kauniita ja menestyneitä. Eikö vain?

Koiranruokamainoksia ”sillä silmällä” katsoessaan huomaa usein kuinka ne yrittävät vedota koiranomistajan tunteisiin sekä haluun huolehtia lemmikistään mahdollisimman hyvin. Tunteisiin vetoaminen onkin mainonnan kenties yksi tehokkaimmista kikoista. Erästä koiranruokaa kehotetaan ostamaan ”koska koirasi on sinulle tärkeä”. Tämä sisältää piiloviestin, että ellet osta kyseistä tuotetta, ei koirasi kenties olekaan sinulle tärkeä. Koiranomistaja, joka ei suhtaudu mainoksiin kriittisesti, saattaa helposti alkaa kokea jopa syyllisyyttä siitä, ettei osta lemmikilleen ”parasta mahdollista” ja ostaa tästä syystä tätä mainostettua tuotetta, vaikka tarjolla olisi muitakin aivan yhtä hyviä, ja usein edullisempia, vaihtoehtoja. Kannattaa nimittäin myös muistaa, että mainostaminen on kallista, minkä vuoksi juuri ne tuotteet, jotka näkyvät usein mainoksissa, ovat yleensä järjestään kalliimpia kuin vaikkapa kaupan omat merkit, joita mainostetaan yleensä huomattavasti vähemmän ja jotka on yleensä pakattu vaatimattomampiin pakkauksiin. Edellä mainitussa esimerkissä mainos on jo onnistunut luomaan kuluttajalle mielikuvan siitä, että mainoksen tuote on ”paras mahdollinen” – vaikkei näin todellisuudessa välttämättä edes olisi asianlaita.

Miten voimme oppia lukemaan mainoksia?

Mainoksia on nykymaailmassa lähes kaikkialla emmekä aina edes huomaa olevamme tekemisissä mainoksen kanssa. Toisinaan mainokset on nimittäin laadittu niin harhaanjohtavasti, että saatat luulla olevasi esimerkiksi lukemassa aivan tavallista juttua, joka onkin itseasiassa suuri mainos. Tämän vuoksi onkin tärkeää oppia suhtautumaan tähän mainostulvaan oikealla tavalla.

Medialukutaito sekä tietynlainen mediakriittisyys ovat erityisen tärkeitä mainosten osalta. Kun näet mainoksen, mieti ensimmäiseksi mitä mainostaja haluaa sinulle sanoa – millaisen viestin hän haluaa välittää ja mihin hän mainoksellaan pyrkii? Muista, että mainoksen luomat kuvat ihanteellisesta maailmasta ovat mainoskikka, jonka tavoitteena on saada sinut ostamaan mainostettava tuote.

Oletko huomannut, että jo tuotteiden pakkaukset ovat osa tuotteen brändausta ja sitä kautta niiden markkinointia? Jo pakkauksen kautta pyritään kertomaan tuotteesta asiakkaalle mahdollisimman paljon ja luomaan hänelle siitä tietynlainen mielikuva. Jos täysin samanlaiset tuotteet pakataan erilaisiin pakkauksiin, tulee niistä asiakkaalle erilainen mielikuva. Myös niiden hinnoittelussa saattaa olla eroa pakkauksesta riippuen. Tuotteen brändi on eräs tärkein asia sen myynnin kannalta, minkä vuoksi yritykset kiinnittävätkin suurta huomiota tuotteidensa brändaamiseen. Ei ole lainkaan samantekevää, millaista statusarvoa yrityksen myymillä tuotteilla on!