Miksi mainonnan avoimuus on niin kovin tärkeää blogeissa?

Blogit ovat tietyllä tavalla nykyajan aikakauslehtiä – tavallisten ihmisten tavallisille ihmisille kirjoittamia julkaisuja, jotka ovat ylensä kaikkien luettavissa . Tämä tekee niistä erityisen mielenkiintoista luettavaa – bloggariin on usein helpompi samaistua kuin vaikkapa elokuvatähteen!

Nykyisin blogeissa tehdään runsaasti kaupallista yhteistyötä

Nykyisin blogeissa tehdään myös runsaasti kaupallista yhteistyötä, joka ei aina ole niin kovin avointa kuin eettiseltä kannalta katsottuna pitäisi olla. Mikä tässä sitten on ongelmana – miksei bloggari saisi kirjoittaa omalla alustallaan aivan mistä ikinä haluaakaan? Kannattaa muistaa, että varsinkin monen lifestyle-blogin lukijakunta on keski-iältään usein melko nuorta. Alaikäiset lukijat osaavat usein vielä täysi-ikäisiäkin lukijoita huonommin suhtautua kriittisesti lukemaansa. He eivät välttämättä ymmärrä, että lifestyle-bloggarin blogin kautta upealta näyttävä elämä on yleensä ainakin osittain mainoskikka – keino saada lukijat kiinnostumaan blogista sekä sitä kautta klikkaamaan sivulla olevia mainoksia. Tietynlainen glamour kiinnostaa lukijoita. Kukapa haluaisikaan lukea aamulla pohjaan palaneesta aamupuurosta tai mummon kutomiin villasukkiin tulleesta reiästä? Toki tällaisillekin blogeille löytyy lukijakuntaa, mutta tämä lukijakunta on marginaalisempaa kuin sellaisten blogien, jotka keskittyvät luomaan bloggaajasta suoranaista brändiä.
Nuori lukija ei välttämättä ymmärrä, että bloggari on saattanut saada suuren osan esittelemistään tuotteista jopa täysin ilmaiseksi yrityksiltä, jotka odottavat vastavuoroisesti bloggarin kirjoittavan heistä. Vielä vaikeampi tätä on ymmärtää, ellei bloggari edes mainitse tekevänsä kyseisen yrityksen kanssa yhteistyötä, vaan esittelee tuotteet ikään kuin hän olisi ne ostanut omilla rahoillaan. Joissakin tapauksissa bloggari on saattanut saada tuotteista tuntuvan alennuksen yhteistyötä vastaan, mutta jättää tämän mainitsematta. Toisinaan blogissa esiintyvät tuotteet saattavat olla bloggarilla ainoastaan kuvauslainassa, mutta bloggari antaa lukijoiden ymmärtää hankkineensa tai saaneensa tuotteet. Tämä ei ole eettistä mainostamista.

Toisinaan näkee blogeja, joissa bloggari kehuu tiettyjä tuotteita maasta taivaaseen mainitsematta lainkaan, että tekee kyseisen yrityksen kanssa yhteistyötä. Ja toisinaan tuntuu siltä, että bloggari on valmis vaihtamaan mielipidettään lähes asiasta kuin asiasta, jos siitä vain maksetaan riittävästi. Tämä ei ole kuitenkaan pidemmän päälle kovin hyvä tapa markkinoida tuotteita. Tietyllä tavalla tämä on jopa lukijoiden aliarvioimista – lukijat eivät ole tyhmiä ja huomaavat kyllä, jos bloggarin mielipiteet vaihtelevat kuin tuuliviirillä tai jos hän kehuu joitakin tuotteita aivan ylettömästi. Ellei bloggari seiso aidosti mainostamiensa tuotteiden takana, johtaa tämä pidemmän päälle siihen, että hänen uskottavuutensa murenee pala palalta lukijoiden keskuudessa.
Kun nuori lukija näkee blogissa kerta toisensa jälkeen ihailemallaan bloggarilla arvokkaita tuotteita – kelloja, älypuhelimia, koruja, vaatteita, asusteita ja laukkuja – saattaa hän alkaa kuvitella, tällaisten tuotteiden kuuluvan jokaisen nuoren ihmisen tavalliseen arkeen. Tämä saattaa aiheuttaa sen, että nuori alkaa myös haluta kyseisiä tuotteita, joihin monellakaan nuorella ei kuitenkaan ole varaa. Jos nuori ei kykene hankkimaan samanlaisia merkkituotteita kuin ihailemansa bloggari, saattaa hän kokea huonommuuden ja epäonnistumisen tunteita. Nuoren voi olla vaikea ymmärtää, ettei bloggarin elämäkään ole niin hohdokasta kuin blogista muodostuva kuva antaa ymmärtää, vaan että se kertoo vain pienen, ja usein vieläpä erittäin silotellun, kuvan bloggarin elämästä.

Blogien lukeminen vaatii medialukutaitoa

Tämän vuoksi tietynlainen medialukutaito sekä mediakriittisyys onkin paikallaan erityisesti blogien kohdalla. Vaikka monet blogit ovatkin niin sanottujen tavallisten ihmisten kirjoittamia, mikä saattaa vielä lisätä lukijan paineita pyrkiä samanlaiseen elämäntilanteeseen kuin blogin kirjoittaja, niin myös niiden julkikuva on useimmiten erittäin siloteltu eikä kerro läheskään koko totuutta bloggarin elämästä.
Olisikin hyvä, jos nuorilla lukijoilla olisi tilaisuus keskustella blogien herättämistä tunteista yhdessä jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Aikuinen voisi auttaa nuorta ymmärtämään blogin taustalla olevaa mainontaa ja sitä, mistä kaupallisissa blogeissa on usein kysymys. Blogien lukeminen voi olla oikein mukava harrastus, mutta niiden sisältöön tulee osata suhtautua riittävällä kriittisyydellä!